Saturday, January 19, 2008

Federer nyaris tersingkir awal - Bertarung lebih 4 jam sebelum mara

Tenis Terbuka Australia Pusingan Ke-3

Pemain Nombor satu dunia, Roger Federer terselamat daripada menerima aib tersingkir awal apabila berhempas pulas dalam pertarungan mendebarkan menentang pemain bukan pilihan dari Serbia, Janko Tipsarevic.

Pilihan utama yang juga juara bertahan itu diberi tentangan sengit di setiap penjuru oleh lawannya itu hingga barlarutan lima set sebelum Federer menang 6-7, 7-6, 5-7, 6-1, 10-8 dalam pertarungan yang memakan masa empat jam setengah itu.

Sebaliknya Tipsarevic patut menyalahkan diri sendiri apabila kemenangan hampir dalam genggaman untuk mencipta kejayaan terbesar dalam kariernya itu pada set penentuan tapi kesilapan di depan jaring ketika memegang servis pada kedudukan 8-8 menutup terus harapan untuk melangkah ke pusingan seterusnya.

Dengan kemenangan itu, Federer yang memburu kejuaraan ketiga pada Terbuka Australia dan ke-13 kejuaraan grand slam, melebarkan rekod kepada 17 kemenangan berturut-turut.

Berdepan pemain ranking ke-49, Federer dilihat bakal memenangi perlawanan dengan mudah apatah lagi mendahului lawannya itu 5-3 dan mempunyai tiga mata penamat.

Bagaimanapun Tipsarevic, bekas pemain remaja nombor satu dunia berjaya mematahkan servis Federer untuk memenangi dua game berikutnya dan memaksa ke tie-break - yang kebiasaannya dimenangi Federer -, ternyata sebaliknya apabila beliau terpaksa membiarkan lawan mendahului 1-0.

Set kedua juga dengan senario yang sama hingga memaksa ditentukan melalui tie-break dan Federer tidak memberi ruang langsung kepada lawan untuk menyamakan kedudukan 1-1.

Di set ketiga, Tipsarevic berjaya mematah servis Federer ketika kedudukan terikat 5-5 untuk dan merampas servis dengan mendahului 6-5 seterusnya memenanginya untuk kedudukan 2-1.

Pada set keempat pemain nombor dua Serbia itu tidak banyak mengerahkan tenaga dan membiarkan Federer menguasai perlawanan dan menyerah mudah dengan keputusan 6-1 untuk sekali lagi mengikat kedudukan 2-2.

Pada set penentuan Federer mudah mendahului 2-0 dan tampak bakal melangkah ke pusingan keempat tanpa masalah, bagaimanapun Tipsarevic tiba-tiba bangkit memenangi dua set berikutnya untuk mengikat kedudukan 2-2.

Walaupun kedua-dua pemain jelas keletihan, namun masing-masing enggan mengalah dan perlawanan berlanjutan hingga kedudukan 8-8 sebelum pemain Serbia itu melakukan unforced error di depan jaring untuk memberi kelebihan kepada Federer memenangi dua set berikutnya seterusnya memastikan kemaraan dan bakal berdepan pilihan ke-13 dari Republik Czech, Tomas Berdych.

No comments: