Sunday, January 20, 2008

Chong Wei Juarai Terbuka Malaysia 2008

Kejuaraan keempat peribadi di Terbuka Malaysia

PEMAIN badminton nombor satu negara, Lee Chong Wei memulakan kalendar tahun baru dengan langkah kanan apabila muncul juara Kejohanan Badminton Siri Super Terbuka Malaysia di Stadium Bukit Jalil mengetepikan cabaran pemain Korea, Lee Hyun Il. dalam perlawanan tiga set.

Pilihan utama kejohanan itu bagaimanapun diberi tentangan sengit oleh Hyun Il dengan pukulan 'jumping smash' dan permainan di jaring yang memukau ribuan penonton di Stadium Bukit Jalil sebelum menang 21-15, 11-21, 21-17.

Sebagaimana jangkaan awal, Hyun Il nyata mempamerkan permainan mengagumkan dengan aksi-aksi depan jaring yang kerap kali memerangkap Chong Wei.

Pada set pertama, Chong Wei berjaya mendahului pungutan mata dari awal hingga akhir permainan dengan keputusan 21-15.

Hyun Il yang kini dilatih bekas jurulatih kebangsaan, Li Mao bagaimanapun bangkit di set kedua dengan kerap kali menghantar bola ke jaring yang tidak mampu dibalas dengan baik oleh Chong Wei dengan kemenangan mudah 21-11 untuk mengikat kedudukan 1-1.

Set ketiga berlangsung agak mendebarkan dengan kedua-dua pemain saling mengejar mata dan mempertontonkan aksi-aksi menarik yang menggamatkan stadium termasuk kehadiran Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Bagaimanapun, dengan pertahanan yang agak kemas dan permainan di jaring yang banyak memihak kepadanya selain kesilapan lawan menghantar bulu tangkis keluar, Chong Wei mengakhiri perlawanan dengan pukulan smash kencang yang hanya diperhati oleh Hyun Il untuk kejuaraan sulungnya tahun ini.

Sebelum ini Chong Wei muncul juara Terbuka Malaysia tiga tahun berturut-turut 2004, 2005 dan 2006.

No comments: