Friday, February 8, 2008

Badminton Seluruh England 2008

Chong Wei ketuai cabaran Malaysia

PEMAIN perseorangan utama negara, Lee Chong Wei akan mengetuai cabaran skuad Malaysia ke kejohanan badminton berprestij Seluruh England di Birmingham mulai 4 hingga 9 Mac ini.

Menurut Persatuan Badminton Malaysia (BAM), pemain nombor dua dunia itu akan tampil dalam kejohanan ini buat kali keempat dan pada tahun lalu, Chong Wei tewas kepada Chen Yu dari China di peringkat suku akhir.

Pemain perseorangan lelaki lain termasuk juara Seluruh England 2003, Mohd Hafiz Hashim, Wong Choong Hann, Lee Tsuen Seng, Sairul Amar Ayob, Tan Chun Seang, Mohd Roslin Hashim dan Pei Wee Chung.

Pasangan beregu nombor satu dunia, Koo Kien Keat dan Tan Boon Heong, akan mempertahankan kejuaraan yang dimenangi buat pertama kali sejak 25 tahun di Arena Tertutup Nasional di Birmingham tahun lalu.

Pasangan lain termasuk gandingan nombor lima dunia, Choong Tan Fook dan Lee Wan Wah; Mohd Zakry Latif dan Mohd Fairuzizuan Tazari; serta Hoon Tien How dan Tan Wee Kiong.

Dalam perseorangan wanita, pemain nombor lapan dunia, Wong Mew Choo, yang ditewaskan dalam pusingan pertama Terbuka Korea Selatan baru-baru ini, akan diiringi Julia Wong.

Pasangan utama negara, Wong Pei Tty dan Chin Eei Hui, akan mengetuai saingan beregu wanita bersama gandingan Lim Pek Siah dan Haw Chiou Hwee; Mooi Hing Yau dan Ooi Yu Hang; serta Ng Hui Lin dan Goh Liu Ying.

Beregu campuran diwakili Tan Wee Kion dan Woon Khe Wei serta Lim Khim Wah dan Ng Hui Lin.

1 comment:

Anonymous said...

jom exchange link